Friday, May 27, 2011

siapa saya??..

Salam alayk~

Alhamdulillah, dah masuk minggu ke4 belajar module 5..module tentang musculoskeletal system..heh..macam mana kawan2??..masih mampu meneruskan module yang berbaki 3 minggu sebelum end-of-module exam??..kalau ‘ya’ jawapan anda, syabas!..kalau ‘tidak’ jawapan anda, kenapakah?..dan kalau jawapan anda ‘emmm..aaa...entahla..’, adakah anda pasti nak jadi seorang doktor?..fikir-fikirkan ye..Saya tahu, module ni agak susah..nak hafal nama tulang2 la, nama muscles la, artery lagi, vein, nerve jugak, dan macam2 lagi (banyak sangat sampai susah nak ingat, pelupanya saya..Astaghfirullah!)..



source : http://www.newmexicoorthopaedics.com/about_us/what_is_orthopaedics

Hey, come on la!..
Tak sedarkah kita, disaat kita menggaru2 kepala tanda tidak faham tentang flexor dan extensor pada upper limb, mereka semua sedang bekerjasama menghasilkan pergerakan jari,tangan mahupun lengan kita..mereka seolah2 ingin memberitahu kita bahawa merekalah yang sedang kita pelajari..kalaulah mereka mampu bersuara, mungkin mereka akan melaungkan,

"hey, akulah flexor digitorum profundus!"

“awak, saya dekat sebelah extensor carpi radialis brevis ni..takkan awak tak tahu?..”, kata flexor carpi radialis longus.

Tak sedarkah kita, disaat kita menggeliat tanda penat menghafal back muscles, trapezius muscle lah yang banyak membantu..deltoid muscles pada scapular region pula membantu kita meregangkan tangan supaya kita merasa selesa..sungguh baik mereka..kan?..kita tak ingat pun nama2 mereka tapi mereka tetap gigih bekerja untuk kita..

Kita seolah2 tidak mengenal diri sendiri secara fizikalnya sedangkan semuanya ada pada diri sendiri..kita tidak melapangkan waktu sedikit pun untuk mengenali diri sendiri..

“Dan dibumi terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memerhatikan?” (QS 51 : 20-21)

“Sungguh, pada langit dan bumi benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang mukmin. Dan pada penciptaan dirimu dan pada makhluk bergerak yang bernyawa yang bertebaran (dibumi) terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) untuk kaum yang meyakini. (QS 45 : 3-4)

Jadi kawan2..tunggu apa lagi..jangan buang masa..kita belajar tentang musculoskeletal system ni bukan hanya kerana nak pass exam..bukan sebab nak jadi doktor..tapi kita nak mengenali diri sendiri, nak meneliti ciptaan Allah swt yang paling unik, sebaik-baik ciptaan..kita diberi peluang keemasan yang tidak semua orang boleh dapat..belajar dan menghafal dengan niat mengenali ciptaanNya insyaAllah menjadi senang..bukan sekadar belajar dan menghafal secara membabi buta..Rabbuna Yusahhilukum!


Wallahu’alam